2013-06-23, 17:40
تجربه تلخ Resident Evil 6 در سال گذشته، باعث شد تا Capcom به فکر دلجویی از طرفداران بیفتد. به همین دلیل، تصمیم
گرفت تا Resident Evil: Revelations که کمی قبل از RE6 برای کنسول دستی ۳DS منتشر کرده بود را به صورت HD برای
کنسول های خانگی بازسازی کند، زیرا بازخورد و نقدهای مناسبی را بدست آورده و توانسته بود عنوان وفادارترین نسخه به سه
گانه نخست و فرمول های ریشه ای این سری را از آن خود کند.
داستان
داستان Revelations اتفاقات ما بین نسخه های چهارم و پنجم در سال ۲۰۰۵ میلادی را شرح می دهد. کریس ردفیلد (Chris Redfield) و همکارش
جیل ولنتاین (Jill Valentine) بازگشته اند تا در یک ماجراجویی جدید ایفای نقش کنند. کریس در کنار یک همراه تازه وارد به نام جسیکا شراوات (Jessica Sherawat) برای
جلوگیری از فعالیت های مرگبار گروهی تروریستی به نام El-Vetro که برای پس گرفتن جزیره از دست رفته خود به وسیله ویروس T-Abyss اقیانوس را تهدید می کنند، راهی
مأموریتی حساس می شوند. در این بین، طی اتفاقاتی ارتباطشان با مرکز فرماندهی قطع می شود و اینگونه به نظر می رسد که گم شده اند. از آنجایی که کریس یک نیروی
زبده و کارآمد برای BSAA محسوب می شود، به دستور کلایو اوبراین (Clive R. O’Brien) رئیس این تشکیلات، گروهی متشکل از جیل و پارکر لوسیانی (Parker Luciani) عازم
سفری به منطقه مدیترانه برای یافتن و کمک کردن به کریس می شوند.
آخرین اطلاعات ثبت شده توسط دستگاه GPS او، نشان از حضورش در یک کشتی متروک را می دهد که گروه تجسس بی خبر از اتفاقاتی که در انتظارشان است، پا بدان مکان
می گذارند. آن ها پس از ورود به کشتی شیطان زده Queen Zenobia مورد حمله قرار گرفته و ارتباط خود را با مرکز از دست می دهند. به همین دلیل، گروه سومی برای پیدا کردن
گمشدگان به کوهستانی که کریس از آنجا تماس برقرار کرده، وارد می شوند. علاوه بر تشکیلات BSAA، ارتش نیز مأموران زبده خود را مسئول جلوگیری از نشر ویروس می کند و
اینگونه می شود که گروه های متعددی به مقابله با این فاجعه می پردازند. فضای سنگین محیط تأثیر بسزایی بر جذابیت های داستان گذاشته و با آنکه این اتفاقات تکراری و کلیشه ای
جلوه می کنند، بازیکن تا آخرین لحظه به دنبال کشف حقایق در دنیای بازی هستند.
گرافیک
به هنگام عرضه Revelations برای ۳DS بسیاری بر این عقیده بودند که این بازی خوش ساخت ترین عنوان تولید شده از نظر گرافیکی برای این کنسول دستیبوده است.
همانند تمامی بازی های ساخته شده توسط استودیوهای داخلی Capcom در نسل هفتم، Revelations هم از نگارش بهبود یافته موتور MT Framework Mobile بهره
گرفته است. در نتیجه، طراحی محیط ها با میزان قابل توجه جزئیات و کیفیت خوب بافت ها همراه است. وضوح بالای تصاویر نسبت به نسخه ۳DS کاملاً محسوس است
اما همچنان رنگبندی ها بسیار بی روح و مرده به نظر می رسند. استفاده از چندضلعی های (Polygon) بیشتر نسبت به نسخه ۳DS باعث شده تا بریدگی های دیده
شده در گذشته به حداقل برسند. میان پرده ها، دیدنی و بسیار چشم نواز هستند. شخصیت های اصلی از طراحی خوبی بهره می برند و میزان توجه به مدل موجودات
اهریمنی و جهش یافته در حد و اندازه های معقولی قرار دارد.
همچنین نورپردازی مناسب و استاندارد در محیط های تاریک از ویژگی های گرافیکی این بازی هستند که بسیار تأثیرگذار کار شده اند. همچنین باید به افکت های تصویری
زیبای آب، آتش و اصلاحات تکنیکی ای مانند Anti-Aliasing که نسخه HD شده Revelations را کاملاً برتر جلوه می دهند، اشاره کرد. هوش مصنوعی دشمنان و شخصیت ها
در حد مطلوبی قرار دارد، اما کمتر پیش می آید که از سوی همراهان مورد یاری قرار بگیرید. جاخالی دادن های سریع دشمنان، اجازه تمرکز کردن و نشانه گرفتن را به بازیکن
نمی دهد و باید در کسری از ثانیه اقدام کرد. می توان گفت که عملکرد Capcom در بازسازی یک عنوان عرضه شده برای کنسولی دستی بصورت HD، رو به جلو و مثبت بوده
که در بسیاری از صحنه ها یاد و خاطره نسخه های کلاسیک این سری را تداعی می کند، اما به هیچ وجه نمی توان همچون نسخه ۳DS آن را برای یک کنسول قدرتمندتر ستود.
موسیقی/صداگذاری
هر چه این سری از اصالت خود به دور شده در عوض در زمینه موسیقی و صداگذاری سیر صعودی را طی کرده است. RE6 در این زمینه بسیار خوب عمل کرده بود و با استفاده از
صداپیشگان حرفه ای توانسته حس مورد نیاز را به بازیکنان القاء کند. همچنین موزیک های حماسی و موازی با فضای گیم پلی، کمک بسیار شایانی به Revelations کرده بودند.
در این بازی نیز از صداپیشگان خوبی همچون کرک تورنتون (Kirk Thornton)، پل ایدینگ (Paul Eiding) استفاده شده که نتیجه کار آن ها کاملاً تأثیرگذار است. البته مشکلی که
در این زمینه دیده می شود، عدم هماهنگی کامل لب ها با دیالگوها است که برای عنوانی در این سطح و اندازه واقعاً در ذوق می زند. افکت های صوتی بسیار ملموس هستند
و حس ترس را به خوبی انتقال می دهند. قطعات موسیقی به شدت حال و هوای نسخه های کلاسیک این سری را تداعی می کنند. در این زمینه همخوانی خوبی میان موسیقی
و گیم پلی وجود دارد که این هماهنگی واقعاً رضایت بخش است.
گیم پلی
تنها خواسته طرفداران پر و پا قرص سری RE در این نسل، بازگشت به اصالت و ریشه های این مجموعه بوده که نسخه به نسخه از آن ها فاصله گرفته شده است. البته Capcom سعی
کرد تا با RE6 عنوانی مطابق میل طرفداران عرضه کند. در همین راستا بازگشتی دوباره به فضای تاریک و شهری همچون Raccoon را تدارک دید. اما این، تمام خواسته دوستداران از این
بازی نبود. حال، Revelations سعی کرده تا به اصالت خود وفادار باشد و فضایی کلاسیک را ارائه دهد. این بازی همچنان یک اکشن سوم-شخص خطی است که گاهی به حالت اول-شخص
تغییر حالت می دهد. برای نشانه گیری بهتر، قابلیتی وجود دارد که از طریق آن دوربین به حالت FPS Aim درمی آید.
سلاح های گرم، همچنان نقش پررنگی در گیم پلی دارند، اما محدودیت های اعمال شده، بخش عمده ای از کاربرد آن ها را از بین برده و این مورد کمک بسیاری به ترسناک تر شدن بازی کرده
است. همچون RE6، امکان استفاده از سلاح سرد و درگیری های تن به تن وجود دارد که البته به آن تکمیلی و وسعت نیست، اما در بسیاری از لحظات سخت به کار بازیکن می آید. از دیگر شباهت
های این دو نسخه، می توان به فقدان سیستم پول و استفاده همزمان از چند نوع سلاح گرم اشاره کرد. ارتقاء اسلحه ها با کمی تغییرات همچنان وجود دارد. با جمع آوری آیتم های موجود در
محیط ها، می تواند آن ها را جایگزین قطعات قدیمی کنید تا بدین وسیله احتیاجی به پول و خرید قطعات نداشته باشید.
رویاروئی با Bossهای مهلک و کشنده، نقش مهمی در Revelations ایفا می کنند، اما اینبار فرار کردن کمی سخت تر از گذشته شده است. بسیاری از مراحل بازی در کشتی با راهروهای تنگ
واقع هستند که فضای کافی برای جابجایی به بازیکن را نمی دهند. البته این مشکل با اضافه شدن قابلیت های اکشن همچون جاخالی دادن، مقداری برطرف شده، اما همچنان می تواند برای
بسیاری مشکل ساز به نظر برسد و به یکی از نقات منفی بازی مبدل شده که اعصاب خورد کن جلوه می دهد.
۵ شخصیت قابل بازی در Revelations وجود دارند، که بنا بر چگونگی روایت داستان با آن ها همراه می شوید. یکی از امکانات منحصر به فرد این نسخه، دستگاه Genesis است که بازی را بسیار
ساده کرده است. این دستگاه در پیدا کردن آیتم های مخفی کمک بسیاری به بازیکن می کند و مقداری از ارزش های ماجرایی بازی را کاسته است. نوار سلامتی در بازی وجود ندارد و این امر
به صورت اخطاری عمل می کند. در نهایت باید به یک سری گزینه های موجود، همچون یک درجه سختی جدید و یک مد جالب با عنوان Raid Mode اشاره کرد که می تواند لذتی مانند بخش های
Mercenary در RE6 را داشته باشد. امکان بازی به صورت Co-op آنلاین و آفلاین نیز از دیگر گزینه های موجود در Revelations است.
نتیجه گیری
Revelations سعی کرده تا به اصالت و ریشه های سری RE کلاسیک وفادار باشد. هر چند که وجود برخی المان های منفی در گیم پلی
و مقداری از کاستی های گرافیکی، تحمل زیادی می طلبند، اما این بازی می تواند گذری هر چند ناقص به حال و هوای خاص و تاریک ۳ شماره
نخستین باشد که هنوز بخش عمده ای از طرفداران آن ها را به نسخه های اخیر این سری ترجیح می دهند.
گرفت تا Resident Evil: Revelations که کمی قبل از RE6 برای کنسول دستی ۳DS منتشر کرده بود را به صورت HD برای
کنسول های خانگی بازسازی کند، زیرا بازخورد و نقدهای مناسبی را بدست آورده و توانسته بود عنوان وفادارترین نسخه به سه
گانه نخست و فرمول های ریشه ای این سری را از آن خود کند.
داستان
داستان Revelations اتفاقات ما بین نسخه های چهارم و پنجم در سال ۲۰۰۵ میلادی را شرح می دهد. کریس ردفیلد (Chris Redfield) و همکارش
جیل ولنتاین (Jill Valentine) بازگشته اند تا در یک ماجراجویی جدید ایفای نقش کنند. کریس در کنار یک همراه تازه وارد به نام جسیکا شراوات (Jessica Sherawat) برای
جلوگیری از فعالیت های مرگبار گروهی تروریستی به نام El-Vetro که برای پس گرفتن جزیره از دست رفته خود به وسیله ویروس T-Abyss اقیانوس را تهدید می کنند، راهی
مأموریتی حساس می شوند. در این بین، طی اتفاقاتی ارتباطشان با مرکز فرماندهی قطع می شود و اینگونه به نظر می رسد که گم شده اند. از آنجایی که کریس یک نیروی
زبده و کارآمد برای BSAA محسوب می شود، به دستور کلایو اوبراین (Clive R. O’Brien) رئیس این تشکیلات، گروهی متشکل از جیل و پارکر لوسیانی (Parker Luciani) عازم
سفری به منطقه مدیترانه برای یافتن و کمک کردن به کریس می شوند.
آخرین اطلاعات ثبت شده توسط دستگاه GPS او، نشان از حضورش در یک کشتی متروک را می دهد که گروه تجسس بی خبر از اتفاقاتی که در انتظارشان است، پا بدان مکان
می گذارند. آن ها پس از ورود به کشتی شیطان زده Queen Zenobia مورد حمله قرار گرفته و ارتباط خود را با مرکز از دست می دهند. به همین دلیل، گروه سومی برای پیدا کردن
گمشدگان به کوهستانی که کریس از آنجا تماس برقرار کرده، وارد می شوند. علاوه بر تشکیلات BSAA، ارتش نیز مأموران زبده خود را مسئول جلوگیری از نشر ویروس می کند و
اینگونه می شود که گروه های متعددی به مقابله با این فاجعه می پردازند. فضای سنگین محیط تأثیر بسزایی بر جذابیت های داستان گذاشته و با آنکه این اتفاقات تکراری و کلیشه ای
جلوه می کنند، بازیکن تا آخرین لحظه به دنبال کشف حقایق در دنیای بازی هستند.
گرافیک
به هنگام عرضه Revelations برای ۳DS بسیاری بر این عقیده بودند که این بازی خوش ساخت ترین عنوان تولید شده از نظر گرافیکی برای این کنسول دستیبوده است.
همانند تمامی بازی های ساخته شده توسط استودیوهای داخلی Capcom در نسل هفتم، Revelations هم از نگارش بهبود یافته موتور MT Framework Mobile بهره
گرفته است. در نتیجه، طراحی محیط ها با میزان قابل توجه جزئیات و کیفیت خوب بافت ها همراه است. وضوح بالای تصاویر نسبت به نسخه ۳DS کاملاً محسوس است
اما همچنان رنگبندی ها بسیار بی روح و مرده به نظر می رسند. استفاده از چندضلعی های (Polygon) بیشتر نسبت به نسخه ۳DS باعث شده تا بریدگی های دیده
شده در گذشته به حداقل برسند. میان پرده ها، دیدنی و بسیار چشم نواز هستند. شخصیت های اصلی از طراحی خوبی بهره می برند و میزان توجه به مدل موجودات
اهریمنی و جهش یافته در حد و اندازه های معقولی قرار دارد.
همچنین نورپردازی مناسب و استاندارد در محیط های تاریک از ویژگی های گرافیکی این بازی هستند که بسیار تأثیرگذار کار شده اند. همچنین باید به افکت های تصویری
زیبای آب، آتش و اصلاحات تکنیکی ای مانند Anti-Aliasing که نسخه HD شده Revelations را کاملاً برتر جلوه می دهند، اشاره کرد. هوش مصنوعی دشمنان و شخصیت ها
در حد مطلوبی قرار دارد، اما کمتر پیش می آید که از سوی همراهان مورد یاری قرار بگیرید. جاخالی دادن های سریع دشمنان، اجازه تمرکز کردن و نشانه گرفتن را به بازیکن
نمی دهد و باید در کسری از ثانیه اقدام کرد. می توان گفت که عملکرد Capcom در بازسازی یک عنوان عرضه شده برای کنسولی دستی بصورت HD، رو به جلو و مثبت بوده
که در بسیاری از صحنه ها یاد و خاطره نسخه های کلاسیک این سری را تداعی می کند، اما به هیچ وجه نمی توان همچون نسخه ۳DS آن را برای یک کنسول قدرتمندتر ستود.
موسیقی/صداگذاری
هر چه این سری از اصالت خود به دور شده در عوض در زمینه موسیقی و صداگذاری سیر صعودی را طی کرده است. RE6 در این زمینه بسیار خوب عمل کرده بود و با استفاده از
صداپیشگان حرفه ای توانسته حس مورد نیاز را به بازیکنان القاء کند. همچنین موزیک های حماسی و موازی با فضای گیم پلی، کمک بسیار شایانی به Revelations کرده بودند.
در این بازی نیز از صداپیشگان خوبی همچون کرک تورنتون (Kirk Thornton)، پل ایدینگ (Paul Eiding) استفاده شده که نتیجه کار آن ها کاملاً تأثیرگذار است. البته مشکلی که
در این زمینه دیده می شود، عدم هماهنگی کامل لب ها با دیالگوها است که برای عنوانی در این سطح و اندازه واقعاً در ذوق می زند. افکت های صوتی بسیار ملموس هستند
و حس ترس را به خوبی انتقال می دهند. قطعات موسیقی به شدت حال و هوای نسخه های کلاسیک این سری را تداعی می کنند. در این زمینه همخوانی خوبی میان موسیقی
و گیم پلی وجود دارد که این هماهنگی واقعاً رضایت بخش است.
گیم پلی
تنها خواسته طرفداران پر و پا قرص سری RE در این نسل، بازگشت به اصالت و ریشه های این مجموعه بوده که نسخه به نسخه از آن ها فاصله گرفته شده است. البته Capcom سعی
کرد تا با RE6 عنوانی مطابق میل طرفداران عرضه کند. در همین راستا بازگشتی دوباره به فضای تاریک و شهری همچون Raccoon را تدارک دید. اما این، تمام خواسته دوستداران از این
بازی نبود. حال، Revelations سعی کرده تا به اصالت خود وفادار باشد و فضایی کلاسیک را ارائه دهد. این بازی همچنان یک اکشن سوم-شخص خطی است که گاهی به حالت اول-شخص
تغییر حالت می دهد. برای نشانه گیری بهتر، قابلیتی وجود دارد که از طریق آن دوربین به حالت FPS Aim درمی آید.
سلاح های گرم، همچنان نقش پررنگی در گیم پلی دارند، اما محدودیت های اعمال شده، بخش عمده ای از کاربرد آن ها را از بین برده و این مورد کمک بسیاری به ترسناک تر شدن بازی کرده
است. همچون RE6، امکان استفاده از سلاح سرد و درگیری های تن به تن وجود دارد که البته به آن تکمیلی و وسعت نیست، اما در بسیاری از لحظات سخت به کار بازیکن می آید. از دیگر شباهت
های این دو نسخه، می توان به فقدان سیستم پول و استفاده همزمان از چند نوع سلاح گرم اشاره کرد. ارتقاء اسلحه ها با کمی تغییرات همچنان وجود دارد. با جمع آوری آیتم های موجود در
محیط ها، می تواند آن ها را جایگزین قطعات قدیمی کنید تا بدین وسیله احتیاجی به پول و خرید قطعات نداشته باشید.
رویاروئی با Bossهای مهلک و کشنده، نقش مهمی در Revelations ایفا می کنند، اما اینبار فرار کردن کمی سخت تر از گذشته شده است. بسیاری از مراحل بازی در کشتی با راهروهای تنگ
واقع هستند که فضای کافی برای جابجایی به بازیکن را نمی دهند. البته این مشکل با اضافه شدن قابلیت های اکشن همچون جاخالی دادن، مقداری برطرف شده، اما همچنان می تواند برای
بسیاری مشکل ساز به نظر برسد و به یکی از نقات منفی بازی مبدل شده که اعصاب خورد کن جلوه می دهد.
۵ شخصیت قابل بازی در Revelations وجود دارند، که بنا بر چگونگی روایت داستان با آن ها همراه می شوید. یکی از امکانات منحصر به فرد این نسخه، دستگاه Genesis است که بازی را بسیار
ساده کرده است. این دستگاه در پیدا کردن آیتم های مخفی کمک بسیاری به بازیکن می کند و مقداری از ارزش های ماجرایی بازی را کاسته است. نوار سلامتی در بازی وجود ندارد و این امر
به صورت اخطاری عمل می کند. در نهایت باید به یک سری گزینه های موجود، همچون یک درجه سختی جدید و یک مد جالب با عنوان Raid Mode اشاره کرد که می تواند لذتی مانند بخش های
Mercenary در RE6 را داشته باشد. امکان بازی به صورت Co-op آنلاین و آفلاین نیز از دیگر گزینه های موجود در Revelations است.
نتیجه گیری
Revelations سعی کرده تا به اصالت و ریشه های سری RE کلاسیک وفادار باشد. هر چند که وجود برخی المان های منفی در گیم پلی
و مقداری از کاستی های گرافیکی، تحمل زیادی می طلبند، اما این بازی می تواند گذری هر چند ناقص به حال و هوای خاص و تاریک ۳ شماره
نخستین باشد که هنوز بخش عمده ای از طرفداران آن ها را به نسخه های اخیر این سری ترجیح می دهند.